Vecka 27+28 Höggravid

Är i vecka 28 nu. Tänkte sammanfatta två veckor här eftersom det tydligen aldrig blev av att blogga förra veckan.
 
Tredje trimestern börjar nu. Nu räknas jag tydligen som höggravid, det känns lite overkligt. Bara en tredjedel kvar!
 
Har haft ont i högra sidan under revbenen, i ca tre veckor nu. Så jag var hos läkaren på barnmorskemottagningen förra veckan. Fick lämna en massa prover, dom kollar levern och gallan. Jag är väl mest orolig för att det ska vara gallsten, det är väl nåt som 50-åringar har? Läste dock att det är lättare att få det när man är gravid. Läkaren sade att om alla prover är ok så finns det ingen anledning att misstänka gallsten, utan då antar man att det jag känner bara är livmodern som trycker uppåt mot levern och annat. Om proverna visar något som avviker så skulle dom kolla med ultraljud. Det känns bra att kolla upp i alla fall. Det känns mest på kvällarna, när jag lägger mig i sängen, om jag ligger på sidan. När jag lägger mig på rygg så går det över direkt. Men då känns ju magen tung, så det kan vara svårt att hitta en bekväm sovställning när man varken kan ligga på mage, rygg eller på sidan.
 
Igår kväll när jag la mig kom det två riktigt hårda karatesparkar! ♥ Det var en häftig känsla eftersom dom aldrig känts så starkt förut. Det kan ju ha varit någon slags kullerbytta också, det är lite svårt att avgöra eftersom det kom så snabbt och oväntat och gick över så snabbt. Jag låg på rygg och magen rörde sig så mycket att jag till och med "drogs med" lite.
 
I måndags kom det en spark som syntes utanpå tröjan. :)
 
Jag väger 76 kg nu. Så mycket har jag aldrig vägt! :) Jag har gått upp 9 kg hittils. Tur att allt sätter sig kring magen, i övrigt tycker jag att jag ser ut som jag alltid gjort.
 
Nu är bebisen ca 36-39 cm lång (!) och väger ca 1,2kg.
 
Här är ett par bilder på allt vi köpt till bebisen hittils. Vi hade inventering förra helgen och skrev upp en lista på vilka kläder vi har i olika storlekar. Gäller att ha lite koll så att man inte köper onödigt många av samma. Tänkte dock lägga in fler bilder från veckan som gått men jag lyckas inte föra över från mobilen till datorn så jag får hoppas att min kille kan fixa det ikväll så kommer det säkert fler bilder under helgen i alla fall.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0