Vecka 26

Idag är det sista dagen av vecka 26 så det börjar bli dags att blogga nu om jag ska hinna säga något om denna vecka innan den är slut.
 
Bebisen väger nu ca 800-900 g och är ungefär 32-35 cm lång. Livmodern växer just nu med nästan en centimeter i veckan! Två tredjedelar av graviditeten är avklarade och man börjar undra vart tiden tagit vägen egentligen. Så otålig som man var i början och tyckte att tiden inte gick alls.
 
Min vikt är 73 kg nu, det betyder att jag gått upp 6 kg hittils. Känns lite ovant men å andra sidan sitter allt verkligen på magen så det är skönt!
 
Det blev en sväng till akuten i början av veckan, hade ont i magen på högra sidan så jag hade svårt att röra mig pga det. Dom skickade mig till förlossningen där vi fick göra ultraljud, det kändes bra att få se att våran busunge mådde hur bra som helst! Sen blev det prover och undersökningar på akutmottagningen i två dagar, dom hittade inget fel och alla prover var normala. Skönt att det inte var blindtarmen för det var det jag var mest orolig för! Det jag kände var troligtvis "bara" ligamentsmärtor. Magen växer som mest nu, och då kan det göra ont när ligamenten som håller livmodern på plats tänjs ut. Detta gick dock över efter två dagar. Fick värktabletter utskrivna, Alvedon 665 mg som jag skulle ta 6 st om dagen hela tiden, tyckte läkaren! Men nej, det gör jag såklart inte. Jag tar ju inte tabletter om jag inte har ont. Men det känns skönt att ha pillrena hemma så att man kan ta några om det skulle behövas igen. Det blir verkligen lättare att stå ut också när man vet att det inte är något farligt. Så nästa gång jag känner samma känsla igen så behöver jag inte få panik direkt i alla fall.
 
 
 
 
I fredags var det 100 dagar kvar till beräknad förlossning, och det firade vi med tacos och sen blev det bio på kvällen! ♥
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0