Första besöket hos barnmorskan

I tisdags var vi på första besöket hos barnmorskan. Ni som följt bloggen vet att jag kände mig lite skeptisk efter att ha pratat med henne i telefon, men det var verkligen annorlunda när vi väl träffade henne. Hon var jättetrevlig och jag kände genast att jag kunde prata om allt med henne och ställa frågor om sånt som jag grubblat över. Ingen fråga verkade dum för henne och hon lyssnade verkligen. Snäll, gråhårig tant - så ska en barnmorska vara. :)

Hon ställde lite frågor om kostvanor samt alkohol- och tobaksvanor, och så fick jag med mig en bunt broschyrer samt boken "Vänta barn". Där står nog det mesta om hur man ska leva som gravid, hur förlossningen går till, tiden efter förlossningen, osv.

Jag sa även att jag vill göra KUB-testet, så jag fick tid för blodprov om två veckor, och ultraljud i slutet av juli.

KUB står för kombinerat ultraljud och blodprov. Blodprovet mäter vissa graviditetshormoner. På ultraljudsundersökningen mäter man en viss vätska i fostrets nacke. Vätskan är bara synlig i en viss graviditetsvecka. Undersökningen kallas nackuppklarning och förkortas NUPP. Med hjälp av blodprovet och NUPP, samt kvinnans ålder, kan dom sedan räkna ut hur stor risken är att fostret har kromosomförändringar.

Jag sa till barnmorskan att jag har en bror som var gravt utvecklingsstörd, och att jag därför är orolig för om det kan finnas anlag för det som förs vidare. Barnmorskan frågade om jag visste mer om vad han hade för något, vilket jag ju inte gör eftersom pappa aldrig pratat om det och jag inte fick träffa honom. Hon sade då att det inte behöver vara genetiskt utan kan även vara någon komplikation vid förlossningen, sånt var vanligare förr.
Trackback
RSS 2.0