Vecka 16

Idag börjar vecka 16! Enligt apparna har jag "förmodligen gått upp med 2,5 - 4,5 kg". Men nä - min totala viktförändring ligger fortfarande på minus ett kilo.
 
Livmodern har faktiskt äntligen kommit upp så pass mycket att jag kan känna den när jag trycker en bit nedanför naveln! Bebisen ska vara ca 10-11 cm lång nu, men att magen putar sådär mycket redan nu, beror på att livmodern trycker tarmar och fett uppåt. Syns dock inte alls sådär mycket när jag har kläder på mig.
 
 
 
Jag läste att bebisen kan skönja ljus nu, även om ögonlocken är helt stängda. Om man lyser en ficklampa mot magen, så kommer bebisen att röra sig bort från ljuskäglan! Jag tycker det låter fascinerande, att ett så svagt ljus kan gå igenom huden och livmodern osv. Men nu ska jag försöka låta bli att retas. ;)
 
Det är fullt med aktivitet nu, bebisen kan rulla runt, sparka, göra volter, hicka, svälja och suga på tummen. Synd att man inte känner något ännu, det får jag vänta på i några veckor till!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0