Inskrivning

Igår var det dags för inskrivning hos barnmorskan! Det blev en väldigt effektiv dag igår, pga att jag skulle lämna prov på vårdcentralen på morgonen av en annan orsak. Som tur var, hade jag mammas bil så att jag hann med allt som jag skulle igår. 07:30 var jag på vårdcentralen, 07:45 på jobbet! Sedan slutade jag 16:30, och var hos barnmorskan 17:00! Killen hade redan åkt dit i förväg för att han skulle kunan säga till att jag är på väg ifall jag blir försenad. Man vet ju aldrig om man kommer ifrån jobbet exakt 16:30, sen vet man inte med trafik osv.
 
Känns skönt att ha klarat av en milstolpe, eller egentligen två på samma dag: 12 veckor har gått, och inskrivningen avklarad!
 
Hon tog ett blodprov för att kolla järnvärdet, mitt var väldigt lågt, nämligen 102. Normalt sett ska det ligga på ca 120, men helst över eftersom det går åt mycket järn när kroppen producerar mer blod inför förlossningen. Så det blev järnkaplsar för mig, som jag skulle börja med en gång. Niferex 100 mg, en varje kväll om magen klarar av det, annars kunde jag göra uppehåll och prova med varannan dag. Men till att börja med ska jag ta en varje kväll samt äta all järnrik mat som jag kan komma åt. :)
 
Sen tog hon ett klamydiaprov och resten av blodproverna skickade hon vidare, för screening av HIV och syfilis och lite allt möjligt. Dessa är tydligen standard-tester som görs på alla gravida. Kollade även äggviteämnen i urinen och dom var ok.
 
Sen gick vi igenom hälsoenkäten jag hade fyllt i, och så kollade hon blodtryck och vi pratade om lite allt möjligt. Mest om kost tror jag. Det var vägning även denna gång, och jag hade gått ner 1 kg sen förra vägningen. Hon frågade om jag haft ätstörningar någon gång, vilket jag inte har. Det var lite jobbigt att det blev så stor grej av detta, 1 kg hit eller dit liksom... Jag förklarade att jag helt enkelt ätit nyttigare nu, och det blir inte lika mycket socker som innan, eftersom jag inte alls är lika sugen på det nu. Inte så mycket godis, chips och annat onyttigt med andra ord. Har nästan helt slutat med läsk bland annat. Jag bantar ju inte men samtidigt försöker jag tänka på att inte gå upp alltför mycket. Och framför allt att äta hälsosam mat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0